
miten voimme auttaa?
Mietityttääkö sähköliittymä, oletko asentamassa aurinkopaneeleita? Löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot sekä vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin tältä sivulta.
Sähkönjakelu
Olen ostanut kiinteistön – miten siirrän sähköliittymän omiin nimiin?
Kiinteistökaupan yhteydessä sähköliittymän voi yleensä siirtää uuden omistajan nimiin toimittamalla sähköverkkoyhtiölle kopion kauppakirjasta, jossa on mainittu sähköliittymän siirtyminen.
Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit lukea käytännöistä täältä.
Mikäli et ole Vaasan Sähköverkon asiakas, kannattaa tutustua oman sähköverkkoyhtiösi ohjeistukseen sähköliittymän omistajanvaihdoksesta.
Mikä sähkönsiirtotuote sopii minulle parhaiten?
Sähköverkkoyhtiöllä on useimmiten tarjolla erilaisia sähkönsiirtotuotteita.
Vaasan Sähköverkolla on tarjolla kolme sähkönsiirtotuotetta: Yleissähkö, Yösähkö ja Kausisähkö. Parhaan hyödyn saat valitsemalla siirtotuotteen, joka sopii omaan sähkönkäyttöösi.
Haluan vaihtaa sähkön mittaustapaa – miten toimin?
Siirtotuotteen vaihto kannattaa tehdä, jos sähkönkulutustottumuksiisi tulee selkeitä muutoksia ja nykyinen tuotteesi ei enää ole sinulle edullisin. Näin voi käydä esimerkiksi, jos sähkön kulutus vähenee tai valtaosa kulutuksesta siirtyy eri aikaan päivästä tai vuodesta.
Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit vaihtaa sähkön siirtotuotetta kerran vuodessa maksutta. Tilaa muutos Vaasan Sähköverkon sivuilla.
Olen hankkimassa aurinkopaneelit – miten liitän ne sähköverkkoon?
Ensin sinun tulisi tarkistaa, että aurinkopaneelijärjestelmäsi on mahdollista liittää sähköverkkoon.
Vaasan Sähköverkon ohjeistuksen löydät täältä.
Voinko saada tiedon sähkökatkosta matkapuhelimeeni?
Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit saada tiedon sähkökatkoista, niiden syistä ja kestosta suoraan matkapuhelimeen maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta. Tilaa palvelu verkkosivuiltamme.
Oma sähköntuotanto
Mitä tuotantolaitteiston asennuksessa tulee huomioida?
Itse voimalan rakentaminen ja liittymispisteen jälkeiset sähkötyöt kuuluvat asiakkaalle. Asennukset voi kuitenkin suorittaa vain sähköalan ammattilainen, jolla on työhön vaadittava pätevyys. Sähköurakoitsijasi vastaa siitä, että laitteisto täyttää määräykset ja että asennus tehdään sähköturvallisesti. Sähköurakoitsija huolehtii myös laitteiston käyttöönottotarkastuksesta.
Tuotantolaitteistoa ei saa kytkeä verkkoon ennen kuin siihen on saatu verkkoyhtiön edustajalta lupa.
Voinko myydä tuottamani ylijäämäenergian?
Ennen käyttöönottoa liittymispisteessä oleva sähkömittari ohjelmoidaan mittaamaan energiaa kahteen suuntaan. Verkkoyhtiönä me emme osta sinulta sähköä, mutta voit myydä tuottamasi ylijäämäsähkön valitsemallesi sähkönmyyntiyhtiölle. Silloin teet myyntiyhtiön kanssa sähkönmyyntisopimuksen. Ylijäämäenergian voit kuitenkin syöttää verkkoomme.
Mitä tulee huomioida tuotantolaitoksen käyttöönotossa?
Lähtökohtana on varmistaa verkon ja tuotantolaitoksen käyttöturvallisuus kaikissa tilanteissa. Varmistathan jo hankintavaiheessa, että laitteistolle on tehty asianmukaiset tyyppitestaukset tällä sivulla mainittujen standardien ja vaatimusten mukaisesti. Edustajamme tarkistaa paikan päällä, että kaikki liittämisedellytykset ovat kunnossa ja antaa tämän jälkeen luvan laitteen kytkennälle verkkoon.
Pitääkö minun maksaa veroja tuottamastani sähköstä?
Alle 100 kVA:n tuottajat on vapautettu sähköverovelvollisuudesta.
Yli 100 kVA:n tuottajat, joiden vuosituotanto on enintään 800 000 kWh, ovat myös vapautettuja sähköverovelvollisuudesta. Heidän on kuitenkin rekisteröidyttävä OmaVerossa sekä jätettävä veroilmoitus kerran vuodessa.
Yli 100 kVA:n tuottajat, joiden vuosituotanto on yli 800 000 kWh, ovat sähköverovelvollisia. Tämä tarkoittaa velvollisuutta rekisteröityä verovelvolliseksi sekä sähköveroilmoituksen tekemistä ja sähköveron suorittamista kuukausittain myös omaan käyttöön tuotetusta sähköstä. Voimalaitoksen omakäyttösähkö on sähköverotonta
Maksanko siirtomaksua verkkoon syötetystä energiasta?
Pientuotannon osalta emme veloita siirtomaksua verkkoon syötetystä energiasta.
Laskut ja maksaminen
Mitkä ovat käytössä olevat maksutavat?
Suosittelemme kaikille asiakkaillemme sähköistä laskua.
Toimitamme laskut sähköisesti e-laskuna ja sähköpostilaskuna sekä Kivran ja OmaPostin palveluihin. E-lasku tulee verkkopankkiisi, kun taas Kivra ja OmaPosti toimivat sähköisinä postilaatikkoina, joissa myös hoidat helposti laskun maksun. Sähköpostilasku saapuu sähköpostiviestinä.
Yritysasiakkaille suosittelemme verkkolaskua.
Jos sähköinen lasku ei ole sinulle sopiva maksutapa, voit saada laskun paperisena postilaatikkoon tai tehdä pankin kanssa sopimuksen suoramaksusta.
Suoramaksulla maksat laskut ilman verkkopankkia. Kun käytössäsi on suoramaksu, toimitamme sinulle laskun tiedot postitse hyvissä ajoin ennen eräpäivää ja lähetämme samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan pankkiisi. Suoramaksusopimuksella valtuutat pankin maksamaan laskun puolestasi. Pankki maksaa laskun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.
Huomaathan, että laskua ei voi maksaa paikan päällä asiakaspalvelussamme.
Miten vaihdan laskun eräpäivää?
Voit siirtää laskun eräpäivää näppärästi Online-palvelussa. Mikäli eräpäivän siirto onnistuu, se näkyy automaattisesti avoinna olevan laskun kohdalla.
Voit vaihtaa laskun eräpäivää, jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja maksamatta etkä ole siirtänyt kyseisen laskun eräpäivää aikaisemmin.
Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös verkkopankissasi. Lue lisää täältä.
Miksi sähkölaskuni on niin iso?
Laskun suuruus riippuu sähkönkulutuksesta ja myös siitä, minkä hintaista sähköenergiaa ostat.
Sähkönkäyttöön vaikuttavat muun muassa:
- Kiinteistön lämmitystapa
- Kiinteistön ikä
- Kiinteistön koko
- Asunnon sähköinen varustetaso
- Asukkaiden lukumäärä
- Sähkönkäyttötottumukset
- Kiinteistön lämmöneristys
Sähkölämmitteisissä talouksissa sähköä kuluu talvella yleensä reilusti enemmän kuin kesällä, joten laskut ovat silloin isommat kuin kesäaikaan.
Ostamasi sähkön hinnan näet sähkölaskulta ja asiakkaanamme Vaasan Sähkö -sovelluksesta. Voit myös kilpailuttaa energiahinnan ja valita mieleisesi sähkösopimuksen ja sähkönmyyjän.
Lue lisää: Sähkön kilpailutus kannattaa – opas sähkön kilpailuttajalle
Miksi saan teiltä laskun, vaikka olen vaihtanut sähkönmyyjää?
Jos asut Vaasan Sähköverkon jakelualueella, saat meiltä laskun, vaikka vaihdat sähkönmyyjää. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa.
Miksi maksan perusmaksun, vaikkei minulla ole sähkönkulutusta?
Perusmaksulla katetaan sähkönmyyjän kiinteitä kustannuksia. Nämä eivät riipu käytetyn energian määrästä vaan perusmaksu on sama paljon ja vähän kuluttavalle.
Sähkönsiirrossa perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei juurikaan liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkailla on aina tarvittaessa sähköt käytössään.
Puunkaato
Puut, jotka nojaavat sähkölinjaan tai ovat kaatumassa sen päälle
Jos puu nojaa sähkölinjaan tai on kaatumassa sen päälle, tee heti vikailmoitus.
Älä koske puuhun tai johtoihin, vaan poistu paikalta tasajalkahypyin ja varmista, että alueelle ei pääse ulkopuolisia.
HOX! Huomaa, että sähkölinjalle kaatuneen puun turvaetäisyys on 20 metriä.
Me poistamme aina tällaiset puut, sillä ne voivat aiheuttaa hengenvaaraa.
Tarvitsetko apua puunkaatoon?
- Suunnitellessasi puiden kaatamista, ota ensiksi yhteyttä metsuriin ja tilaa puunkaato.
- Jos metsuri arvioi, että työn suorittaminen ei ole turvallista sähköjohtojemme vuoksi, tilaa puunkaatoapu.
- Merkitse tontilla olevat kaadettavat puut niin, että voimme tehdä tilannearvion, vaikka et olisi itse paikalla.
- Varmista, ettei sähköjohtojen läheisyyteen jää yksittäisiä myrskyssä kaatuvia reunapuita.
Kun tarvitset puunkaatoapuamme, olethan yhteydessä vähintään kolme työpäivää ennen avun tarvetta. Avustamme sinua arkisin työaikana.
Puunrungot ja oksat ovat maanomistajan omaisuutta ja myös niiden siivoaminen kuuluu maanomistajalle.
Viat ja häiriöt
Miten saan tiedon vika- ja häiriötilanteista?
Vika- ja häiriötilanteista Vaasan Sähköverkon alueella ilmoitetaan sivuillamme häiriötiedotteet-osiossa.
Voit myös tilata tiedon häiriötiedotteista puhelimeesi tai sähköpostiisi:
Sähköt ovat poikki, miten tarkistan missä vika on?
Ensin on hyvä tarkistaa, onko sähköt poikki koko talosta. Kokeile vaikka valoja eri huoneissa. Tarkista tämän jälkeen pääsulakkeet – ovatko ne kunnossa? Vaikuttaisiko naapurilla olevan sähköt päällä, vai koskeeko katko useampaa taloa?
Jos naapurinkin talo on pimeänä, on vika mitä todennäköisimmin jakeluverkossa. Voit tarkistaa tilanteen ja ohjeet vikailmoituksen tekemiseen sähköverkkoyhtiösi verkkosivuilta.
Miten varaudun sähkökatkoon?
Sähkökatko on aina ikävä asia, mutta onneksi siihen voi myös varautua. Nykyverkoissa on myös paljon automaatiota, mikä auttaa vikojen pikaisessa paikantamisessa ja korjauksessa. Lisätietoja oman sähköverkkoyhtiösi häiriötilannepalveluista saat yhtiön verkkosivuilta. Mikäli asut Vaasan Sähköverkon alueella, katso häiriökartta täältä.
Näin varaudut sähkökatkoon
- Pidä aina varavirtalähde ladattuna, jotta saat puhelimeen lisävirtaa katkon aikana.
- Pidä taskulamppu ja kynttilöitä – sekä tulitikkuja – helposti saatavilla.
- Sähkökäyttöinen autotallinovi aukeaa ilman sähköäkin. Opettele miten, ja opeta perheellesikin.
- Jos talossasi on tulisija, muista pitää polttopuita saatavilla.
- Varaa käteistä rahaa, sillä käteisnostoautomaatit eivät katkon aikana toimi.
Muista aina sähkökatkon aikana
- Älä avaa jääkaappia tai pakastinta, jos ei ole pakko.
- Näetkö sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumaisillaan olevan puun? Älä mene lähelle puuta äläkö koske siihen, vaan ilmoita asiasta sähköverkkoyhtiöllesi.
- Tarkista älypuhelimellasi tilannetiedot:
Vaasan Sähköverkon alueella
Muualla Suomessa
Sähkönjakeluhäiriöt
Avoinna 24/7
Energianeuvonta
Seuraa energiakulutustasi
Asiakkaanamme voit seurata energiankulutustasi Online-palvelussamme. Näet palvelusta energiakulutuksen jopa tuntitasolla, ja voit verrata kulutuskäyriä vaikkapa vuoden tai kuukauden takaiseen tilanteeseen. Palvelusta näet kaikkien käyttöpaikkojesi tiedot sekä saapuneet laskusi.
Jos mieluummin kannat nämä tiedot mukanasi taskussa, kannattaa sinun hyödyntää konsernimme mobiilisovellusta. Vaasan Sähkö -sovelluksesta löydät kotisi kulutustiedot, laskut sekä muut asiakastietosi. Sieltä lähetät meille myös helposti vikailmoituksen.
Yleistä energianeuvontaa kuluttajille
Motiva on toimija, joka koordinoi kuluttajille suunnattua energianeuvontaa. Lue lisää energiansäästöstä ja chattaile sivulla motiva.fi. Jokaisessa maakunnassa on lisäksi oma energianeuvojansa. Pohjanmaalla tehtävää hoitaa Thermopolis.

Palvelupisteen aukioloajat
Palvelupisteemme on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 9 – 15.
Osoite: Kirkkopuistikko 0, Vaasa
Tervetuloa!
Asioi helposti verkossa
Online-palvelussamme asiointi on helppoa ja nopeaa! Hoida sähkösopimuksiin ja laskuihin liittyvät asiat silloin, kun sinulle parhaiten sopii.
