Sähkömittarin toimintahäiriöt

On harvinaista, että itse mittari olisi rikki. Jos kulutustietosi ovat puutteelliset tai puuttuvat kokonaan mobiilisovelluksesta tai Online-palvelusta, johtuu se yleensä mittarin yhteysongelmasta. Yhteys palautuu tavallisesti itsestään muutaman päivän sisällä.

Jos etäyhteys pätkii, on meidän arvioitava asiakkaan kulutus kyseiseltä ajankohdalta, kun mittariin ei olla saatu yhteyttä. Arviointi jatkuu, kunnes yhteys mittariin palautuu. Toimimme näin, jotta asiakas välttyisi myöhemmin suurelta tasauslaskulta.

Kun kulutuksesi on yhteysongelman takia arvioitua, näkyy se kulutustiedoissasi esimerkiksi mobiilisovelluksessa. Jos pystymme yhteyden palauduttua noutamaan mittariltasi tuntikohtaisen raportin kulutuksestasi, päivittyy tieto myös kulutustietoihisi.

Muussa tapauksessa, tai jos kulutus on arvioitu vain lyhyeltä ajanjaksolta, saattaa arvioitu kulutus jäädä arvioiduksi, jolloin myös laskutus perustuu arvioituihin lukemiin.

Seuraa sähkönkulutustasi

Voit seurata kulutustasi Vaasan Sähkö -sovelluksessa tai Online-palvelussa.

SähkömitTariin liittyviä kysymyksiä

Kuinka usein sähkömittariltani luetaan kulutustiedot?

Vaasan Sähköverkon alueella mittareiden kulutustiedot luetaan etäyhteyden avulla neljä kertaa vuorokaudessa.

Mitä tapahtuu, jos sähkömittarini ei mittaa oikein?

Mittarivika voi johtua monesta eri syystä, mutta yleensä on kuitenkin kyse yhteysongelmasta. Yhteysongelman aikana mittari kerryttää kulutuslukemaa normaalisti, mutta lukema ei siirry meidän järjestelmiimme etäyhteyden kautta. Yhteysongelma palautuu yleensä itsestään muutamassa päivässä tai viikossa.

Miten toimitaan, jos sähkömittarini on rikki?

Mikäli käy ilmi, että sähkömittari on pysyvästi rikki, eikä mittaustietoja ole kertynyt mittarille lainkaan, voi aiemman kulutuksen perusteella tehty arvioitu mittauslukema jäädä voimaan sellaisenaan. Näissä tilanteissa neuvottelemme kulutuksesta asiakkaan kanssa.

Miksi kulutukseni on arvioitu ja laskutettu sen mukaan?

Yhteysongelman sattuessa asiakkaan kulutus arvioidaan käyttöpaikan aiemman kulutuksen perusteella. Asiakasta laskutetaan arvioitujen lukemien mukaan, kunnes yhteys mittarille palautuu. Yhteys palautuu yleensä muutamassa päivässä tai viikossa. Yhteyden palautuessa saamme mittauslukemat myös yhteysongelman ajalta, jonka jälkeen voimme korjata takautuvasti laskutusta, joka perustui arvioituun lukemaan.

Laskutus toteutetaan arvioitujen lukemien perusteella siksi, että asiakas välttyisi suurelta tasauslaskulta.

Miksi arvioitua kulutustani ei korjata?

Jos yhteys sähkömittariin on hetkellisesti katkennut, emmekä saa yhteyden palattua tuntikohtaista raporttia noudettua mittarilta, jää arvioitu kulutus voimaan sellaisenaan. Arvioitu kulutus perustuu aina tavanomaiseen kulutukseesi.

Miksi kulutukseni on arvioitu sähkömittarin vaihdon jälkeen?

Kun vaihdamme sähkömittarisi uuteen mittariin, tulee kulutuksesi olemaan arvioitua muutamasta tunnista jopa 12 tuntiin. Tämä on mittarinvaihdon yhteydessä normaalia, eikä vaadi toimenpiteitä asiakkaalta. Tässäkin tapauksessa arvioitu kulutus perustuu käyttöpaikkasi tavanomaiseen kulutukseen.

Kuinka pitkälle arvioituihin mittauslukemiin perustunutta laskutusta voidaan korjata takautuvasti?

Sähköntoimitusehtojen mukaan sähköverkkoyhtiö saa korjata arvioituun mittauslukemaan perustunutta laskutusta takautuvasti yhtiön hyväksi kolme vuotta ja asiakkaan hyväksi jopa kuuden vuoden ajalta.

Olin teihin yhteydessä mittarointiin liittyvässä asiassa. Milloin asiani selvitetään?

Käsittelyaika on muutama viikko. Palaamme asiaan mahdollisimman pian.

Epäilen, että sähkölaitteeni aiheuttaa häiriöitä mittarilukemiin. Mitä minun tulisi tehdä?

Jos epäilet, että esimerkiksi jääkaappisi, televisiosi tai jokin muu kodin sähkölaite on menossa rikki ja häiritsee sähkönkulutuksen mittausta, on sinun ensisijaisesti oltava yhteydessä korjaajaan, joka voi tarkistaa laitteen kunnon. Vaasan Sähköverkko ei voi auttaa sähkölaitteiden tarkistuksissa.

Jos kotisi laitteista ei tarkistuksen perusteella löydy vikaa ja epäilet, että vika on itse mittarissa, voit olla yhteydessä Vaasan Sähköverkkoon, niin tarkistamme mittarin toimivuuden.

Mikä on HAN-portti?

Älykkäissä E360-sähkömittareissa on kotiautomaatioliitäntä, eli HAN-portti (P1/HAN/CII), jonka kautta asiakas voi tarkastella mittarilukemia, mikäli hänellä on käytössä esimerkiksi kotiautomaatiojärjestelmä, joka liitetään HAN-porttiin.

HAN-portti vastaa E360-mittareiden osalta Sesko ry:n suositusta, jonka tavoitteena on yhdenmukaistaa Suomessa käytettävien mittareiden RJ12-kotiautomaatioliitäntöjä.

Miten saan HAN-portin aktivoitua?

Uusissa sähkömittareissa on kotiautomaatioliitäntä, eli niin sanottu HAN-portti (Home Area Network). Portin kautta saat sähkömittarin reaaliaikaiset mittaustiedot siirrettyä esimerkiksi kotiautomaatiojärjestelmään, ja näin ollen voit ohjata kulutustasi tehokkaammin.

Kun uusi sähkömittari asennetaan kiinteistöösi, ei porttia ole vielä aktivoitu. Voit pyytää meitä aktivoimaan HAN-portin täyttämällä alla olevan lomakkeen.

Tilaa aktivointi

Miten voin hyötyä HAN-portin ominaisuuksista?

Liittämällä HAN-porttiin esimerkiksi kotiautomaatiojärjestelmän tai sähköauton älykkään latauslaitteen, voit tarkastella tai siirtää mittarin lukemia laitteisiin, jotka voivat hyödyntää kyseistä dataa. Yksi tapa hyödyntää HAN-portin kautta saatavaa tietoa on koko kiinteistön kulutuksen optimointi.

Miten liitäntä voi toimia virtalähteenä?

Liitännän kautta on mahdollista syöttää virtaa myös toiselle laitteelle. 5 voltin (V) virtalähde tuottaa 250 milliampeerin (mA) sähkövirtaa. Käytössä on ylivirtasuojaus ja -palautus. Mittari ohjaa virransyöttöä. Virransyöttö keskeytyy esimerkiksi sähkökatkon sattuessa. Virtalähde on käytössä, vaikka HAN-portti kytkettäisiin pois päältä.

Miten HAN-portin turvallisuus on varmistettu?

Liitäntä on galvaanisesti erotettu sähköverkosta, eli virtapiirissä olevien osien välissä ei ole sähköistä, fyysistä yhteyttä.