
hyvitykset ja korvaukset
Vaasan Sähköverkko on korvausvelvollinen, jos verkkopalvelussa on ollut virhe, kuten nollavika, tai jos pitkäaikainen yli- tai alijännite on vaurioittanut laitteita. Pitkäkestoisesta sähkökatkosta saat automaattisesti korvauksen.
Saat korvausta pitkistä sähkökatkoista
Sähkömarkkinalain ja verkkopalveluehtojemme mukaan sinulla on sähkönkäyttäjänä oikeus vakiokorvaukseen, kun olet ollut yhtäjaksoisesti ilman sähköjä vähintään 12 tuntia.
Vakiokorvaus hyvitetään automaattisesti eikä sinun tarvitse sitä erikseen hakea Vaasan Sähköverkolta. Korvauksen suuruus riippuu vuotuisesta verkkopalvelumaksustasi (sisältäen siirtomaksun, perusmaksun ja verot) ja keskeytyksen ajallisesta kestosta.
Korvaus maksetaan laskun yhteydessä
Vakiokorvaus hyvitetään automaattisesti kuuden (6) kuukauden sisällä keskeytyksestä ensisijaisesti sähkölaskulla, ja sen enimmäismäärä on 200 prosenttia vuotuisesta siirtomaksustasi, maksimissaan kuitenkin 2 000 euroa.
Mikäli on mennyt yli kuusi (6) kuukautta sähkökatkosta ja et ole vielä saanut korvausta, lähetä meille korvaushakemus yllä olevan lomakkeen kautta.
Keskeytyksen pituus vaikuttaa korvaukseen
Lain mukaan verkkopalveluasiakkaalle sähköntoimituksen keskeytyksestä maksettavan korvauksen suuruus vaihtelee. Vakiokorvaus maksetaan prosentuaalisena hyvityksenä sähkönkäyttöpaikan vuotuisesta siirtomaksusta veroineen.
Korvauksen suuruuteen vaikuttava keskeytysaika alkaa, kun vika on tullut Vaasan Sähköverkon tietoon joko sähköverkon oman käyttöjärjestelmän kautta tai asiakkaan ilmoituksesta, ja päättyy, kun vika on saatu korjattua.
Viat kanta- ja alueverkossa
Jos sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta, ei verkkoyhtiö ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta asiakkailleen. Verkkoyhtiö voi vapautua maksuvelvollisuudesta myös silloin, kun keskeytyksen syyn katsotaan olevan verkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Esimerkkejä tällaisista tapauksista ovat vaikkapa energian säännöstelyä koskevat viranomaismääräykset.
Vakiokorvaukset 1.1.2024 alkaen
Keskeytysaika | Hyvitys vuotuisista verkkopalvelumaksuista |
12-24 h | 10 % |
24-48 h | 25 % |
48-72 h | 50 % |
72-120 h | 100 % |
120-288 h | 150 % |
yli 288 h | 200 % |
Miten haen korvausta rikkoutuneesta sähkölaitteesta?
Voit itse valita vakuutusturvastasi riippuen, haetko korvauksia Vaasan Sähköverkolta vai omalta vakuutusyhtiöltäsi.
CE-merkittyjen laitteiden tulee kestää sähkökatkojen yhteydessä esiintyvät normaalit hetkelliset jännitepiikit.
Jos epäilet, että nollavika on rikkonut laitteesi, tee näin:
- ota selkeät kuvat vahingosta
- selvitä, voiko laitteen korjata. Jos voi, lähetä korvaushakemus vasta korjauksen jälkeen.
Ensisijaisesti korvaus perustuu rikkoutuneen laitteen korjauskustannuksiin. Jos laitetta ei voi korjata tai korjauskustannukset ovat laitteen nykyarvoa suuremmat, voi perusteena käyttää vastaavan laitteen hankintahintaa.
Jos rikkoutunutta laitetta ei voi korjata, säilytä se, kunnes olet saanut korvauspäätöksen.
Käsittelemme vahinkoilmoitukset tapauskohtaisesti.
Muut korvaukset pitkän sähkökatkon takia
Jos pitkän sähkökatkon vuoksi on rikkoutunut laitteita, ota yhteys vakuutusyhtiöösi.