Yli 600 heijastinlippua muuttolintujen turvaksi

Vaasan Sähköverkko ripustaa jo seitsemättä vuotta ilmajohtoihin heijastinlippuja. Yhteensä niitä on asennettu tänä vuonna yli 600 kappaletta valikoituihin linjoihin etenkin vesistöjen läheisyydessä ja peltoalueilla Mustasaaressa, Maalahdessa, Närpiössä ja Korsnäsissa. Lippujen avulla pyritään estämään lintujen törmäyksiä linjoihin. Samalla myös törmäyksistä aiheutuvat sähkökatkot vähenevät.

– Ympäristövastuu on tärkeä osa toimintaamme. Asentamalla heijastinlippuja pyrimme ehkäisemään lintujen törmäyksiä johtoihin. Niitä on ollut vuosittain joitain kymmeniä, kertoo Vaasan Sähköverkon kunnossapitosuunnittelija Marko Hakamäki.

Törmäyksiä on ollut viime vuosina aikaisempaa enemmän. Hakamäki epäilee, että suurien lintujen määrä alueellamme, etenkin lintujen muuttoaikaan, on lisääntynyt.

–Tuulessa liehuvat heijastinliput näkyvät linnuille selkeämmin kuin aiemmin samaan tarkoitukseen sähkölinjoihin ripustamamme lintupallot. Heijastinlippujen käyttöä suosittelevat myös lintujen suojelijat.

– Lippujen asennuspaikat valitaan esimerkiksi asiakkailta saatujen ilmoitusten sekä meidän omien havaintojen perusteella.