
Ersättningar och kompensationer
Vasa Elnät är ersättningsskyldig om det förekommer ett fel i nättjänsten, exempelvis nollfel, eller om långvarig över- eller underspänning orsakat skador på kundens apparater. Vid långvariga elavbrott får du automatiskt ersättning.
Du får ersättning för långvariga avbrott
Visste du att du automatiskt blir ersatt för långvariga avbrott? Enligt elmarknadslagen och våra nättjänstvillkor har du som elanvändare rätt till en s.k. standardersättning om du varit utan el i minst 12 timmar oavbrutet.
Standardersättningen betalas automatiskt och utan att du behöver lämna in en separat ansökan till Vasa Elnät. Ersättningsbeloppet beror på din årliga nättjänstavgift (inkl. överföringsavgift, grundavgift och skatter) och avbrottets längd.
Ersättningen betalas i samband med fakturan
Standardersättningen betalas automatiskt inom sex (6) månader från avbrottet i första hand genom kreditering på elfakturan och ersättningens maximibelopp är högst 200 procent av den årliga överföringsavgiften, dock högst 2 000 euro.
Avbrottets längd avgör summan
Storleken på den ersättning som betalas till en nättjänstkund för avbrott i elleveransen varierar i enlighet med bestämmelser i lagen. Standardersättningens belopp beräknas i procent på basen av elförbrukningsplatsens årliga överföringsavgift inklusive skatt.
Avbrottstiden som ersättningsbeloppet baserar sig på börjar vid den tidpunkt då felet har kommit till Vasa Elnäts kännedom via elnätets eget driftsystem eller elanvändarens meddelande och slutar då felet har reparerats.
Fel i stam- eller regionnätet
Om avbrottet i elleveransen beror på fel i stam- eller regionnätet är nätbolaget inte skyldigt att betala standardersättning till sina kunder. Nätbolaget kan befrias från betalningsskyldighet också i de fall då orsaken till avbrottet anses ligga utanför nätbolagets kontroll. Ett exempel på sådana fall kunde vara t.ex. myndighetsbestämmelser som gäller energireglering.
Standardersättningar från 1.1.2024:
Avbrottets längd | Kreditering av de årliga nättjänstavgifterna |
12-24 h | 10 % |
24-48 h | 25 % |
48-72 h | 50 % |
72-120 h | 100 % |
120-288 h | 150 % |
yli 288 h | 200 % |
Hur ansöker jag om ersättning för en trasig elapparat?
Beroende på din försäkring kan du själv välja om du ansöker om ersättning från Vaasan Sähköverkko eller från ditt eget försäkringsbolag.
Elapparater som är CE-märkta ska tåla normala kortvariga spänningsspikar som kan uppstå i samband med strömavbrott.
Om du misstänker att ett nollfel har orsakat skador på dina apparater, gör så här:
- ta tydliga bilder av skadorna
- ta reda på om apparaten kan repareras. Om den kan det, skicka in ersättningsansökan först efter att reparationen är utförd.
Ersättning grundar sig i första hand på kostnaderna för att reparera den trasiga apparaten. Om apparaten inte kan repareras, eller om reparationskostnaderna överskrider apparatens nuvarande värde, kan inköpspriset för en motsvarande apparat användas som grund.
Om apparaten inte kan repareras, spara den tills du har fått ett ersättningsbeslut.
Vi behandlar skadeanmälningarna från fall till fall.
Övriga ersättningar på grund av långvariga strömavbrott
Om apparater har gått sönder på grund av ett långvarigt strömavbrott, kontakta ditt försäkringsbolag.