Aurinkosähkön suosio räjähdysmäisessä kasvussa

Yhä useampi kuluttaja tuottaa itse osan käyttämästään sähköstä aurinkopaneeleilla. Pientuotanto onkin räjähdysmäisesti kasvava trendi koko Suomessa. Vaasan Sähköverkon alueella asiakkaiden omien tuotantopaikkojen määrän odotetaan yli kymmenkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana.

Asiakkaat, joilla on omaa sähkön pientuotantoa Vaasan Sähköverkko Oy:n alueella. Toteuma ja ennuste.

Vaasan Sähköverkon alueella verkkoon liitetyn pientuotannon kokonaismäärä on viime vuosien ajan kasvanut huimasti, lähes tuplaantuen joka vuosi. Ennusteet näyttävät, että kehitys jatkuu yhtä jyrkkänä vielä vuonna 2022, jonka jälkeen prosentuaalinen kasvu hidastuu.

Kun katsoo Vaasan Sähköverkon ennustetta pidemmälle ajanjaksolle, näyttäisi tuotantokäyttöpaikkojen määrä olevan vuonna 2028 lähes satakertainen verrattuna vuoteen 2017. Mikäli ennuste pitää paikkansa, olisi silloin jo melkein 10 prosentilla jakelualueen asiakkaista omaa sähköntuotantoa.

– Lisääntyvä oma tuotanto tulee näkymään kuluttajien sähkön käytössä erityisesti kesäaikaan. Tosin muu yhteiskunnan sähköistyminen, esimerkiksi liikenteen ja lämmityksen osalta, tulee aiheuttamaan sen, että kokonaiskulutus kasvaa sähköverkon näkökulmasta entisestään, toteaa Vaasan Sähköverkon toimitusjohtaja Juha Rintamäki.

Katso ohjeet pientuotannon liittämiseen

Kun harkitset aurinkopaneelien asentamista tai pienen tuulivoimalan pystyttämistä, kannattaa sinun ennen laitteiston hankintaa olla yhteydessä paikalliseen sähköverkkoyhtiöösi. Näin voidaan varmistaa, että laitos on liitettävissä yleiseen sähköverkkoon.

Olemme sivulla vaasansahkoverkko.fi/pientuotanto julkaisseet omat ohjeemme pientuotannon turvalliseen liittämiseen sekä muutamia tavallisia kysymyksiä vastauksineen.