Vaasan Sähköverkko lahjoittaa varageneraattorin Ukrainaan

Ukraina kaipaa kipeästi energiasektorin apua. Nyt Vaasan Sähköverkko lahjoittaa varavoimakoneen Ukrainaan.

Venäjän hyökkäykset Ukrainaan ovat aiheuttaneet laajaa tuhoa maan energiainfrastruktuuriin. Suomesta on jo aiemmin lähetetty energiasektorin apua Ukrainaan. Vaasan Sähköverkko on vastikään saanut tiedon, että Ukraina ottaa kiitollisena vastaan yhtiöltä hiljattain vaille käyttötarvetta jääneen varavoimakoneen.

– Teimme Vöyrin sähköasemalla saneerausta, jonka myötä aseman varavoimakoneelle ei enää ole käyttöä. Nyt kun lahjoitus on hyväksytty Ukrainassa, on Suomen viranomaisten vuoro selvittää, miten laite voidaan kuljettaa Ukrainaan, kertoo Vaasan Sähköverkon kunnossapitoinsinööri Jarno Paavola.

Lahjoitettava varavoimakone on teollisuuskokoluokan laite ja painaa arviolta 12 000 kiloa. Se toimii saarekekäytössä, eli itsenäisesti, ja voi syöttää sähköä sellaiselle alueelle, joka on täysin ilman sähköä. Laitteen teho on 1 MW.

– Laitteen käyttömahdollisuuksia on paljon. Sillä voi sähköistää ainakin osittain esimerkiksi sairaalan tai vaikka isomman kauppakeskuksen. Suomessa jokaisessa sairaalassa on tällainen.

Kyseessä on hyvin huollettu ja pidetty laite, jonka käyttö Vaasan Sähköverkolla on ollut maltillista.

– Uuden vastaavan laitteen arvo liikkuu sadoissa tuhansissa euroissa, mutta käytetylle laitteelle arvoa on hankala määritellä.

Viime vuoden puolella Vaasan Sähköverkko lahjoitti Ukrainaan auton.