Misstänker du att din elmätare inte mäter rätt?

Det är sällsynt att själva mätaren går sönder. Om dina förbrukningsuppgifter är bristfälliga eller saknas helt i mobilappen eller Onlinetjänsten, beror det oftast på problem med dataförbindelsen till mätaren. Förbindelsen återställs vanligtvis av sig självt inom några dagar. 

Om det uppstår avbrott i dataförbindelsen måste vi uppskatta kundens förbrukning under den perioden då vi inte har kunnat få kontakt med mätaren. Uppskattningen av förbrukningen pågår tills förbindelsen återställs. På detta sätt kan vi undvika stora utjämningsfakturor till kunden i ett senare skede.

När din förbrukning har uppskattats på grund av problem med dataförbindelsen får du info om att förbrukningen är uppskattad t.ex. i mobilappen. Om vi efter att dataförbindelsen har återställts kan hämta en timrapport från din mätare, kommer informationen också att uppdateras till dina förbrukningsdata i appen och onlinetjänsten.

Annars, eller om förbrukningen endast har uppskattats under en kort period, kan den uppskattade förbrukningen förbli uppskattad, och faktureringen kommer också att baseras på de uppskattade mätarställningarna.

Följ din elförbrukning

Du kan följa din förbrukning i Vaasan Sähkö-appen eller i onlinetjänsten.

Vanliga frågor

Hur ofta avläses förbrukningsdata från min elmätare?

Inom Vasa Elnäts område avläser man elmätarna fyra gånger per dygn med hjälp av fjärravläsning.

Vad händer om min elmätare inte mäter som den ska?

Ett mätarfel kan bero på flera olika saker men oftast är det frågan om ett fjärravläsningsproblem. Vid ett fjärravläsningsproblem mäter mätaren dina förbrukningsdata, men de överförs inte till våra system. Kontakten återupptas oftast av sig själv inom några dagar eller veckor.

Vad händer om min elmätare är sönder?

Ifall det framkommer att elmätaren är sönder och att den inte längre samlar in förbrukningsdata kan den uppskattade förbrukningen förbli i kraft som sådan. Vid sådana situationer förhandlar vi om saken med kunden.

Varför baserar sig min faktura på en uppskattad förbrukning?

Vid ett fjärravläsningsproblem uppskattas förbrukningen enligt förbrukningsplatsens tidigare förbrukning. Kunden faktureras enligt den uppskattade förbrukningen tills kontakten till mätaren återställs. Det här händer oftast av sig själv inom några dagar eller veckor. När kontakten fungerar kan vi läsa av rätt förbrukningsdata också från den tiden kontakten bråkat, och sedan korrigera faktureringen som gjorts baserat på den uppskattade förbrukningen.

Vi fakturerar enligt en uppskattad förbrukning för att kunden inte ska behöva betala en stor utjämningsräkning.

Varför är min förbrukning uppskattad efter mätarbytet?

När vi byter din elmätare kommer din förbrukning att vara uppskattad från några timmar till t.o.m. 12 timmar. Det här är normalt när en ny mätare installeras, och det kräver inga åtgärder av kunden. Också i det här fallet baserar sig den uppskattade förbrukningen på typiska förbrukningen vid din förbrukningsplats.

För en hur lång tid kan man retroaktiv korrigera en faktura som gjorts på basis av uppskattad förbrukning?

Enligt elöverföringsvilkoren kan ett elnätsbolag korrigera en faktura som gjorts på basis av en uppskattad förbrukning till bolagets godo för tre års tid och till kundens godo för till och med sex års tid.

Jag kontaktade er angående min elmätare. När kommer jag få svar på mitt ärende?

Behandlingstiden är några veckor. Vi återkommer så snabbt som möjligt angående ditt ärende.

Jag misstänker att någon av mina elapparater stör mätningen av elförbrukningen. Vad ska jag göra ?

Om du misstänker att t. ex. ditt kylskåp, din tv eller någon annan elektronisk utrustning håller på att gå sönder, så att det stör mätningen av elförbrukningen, ska du i första hand kontakta någon som kan kolla i vilket skick apparaten är, t. ex. en elektriker eller reparatör.  Vasa Elnät kan inte hjälpa med granskning av elapparater.

Om du låtit granska dina elapparater och inget fel hittats, men du misstänker att felet är på själva mätaren, kan du kontakta Vasa Elnät, så granskar vi mätarens funktion.

Vad är en HAN-port och hur aktiverar jag den?

I de nya elmätarna finns det en anslutning för hemautomation, den så kallade HAN-porten (Home Area Network). Genom denna port kan du överföra mätdata i realtid från elmätaren till t.ex. ditt system för hemautomatisering och därigenom effektivare styra din energiförbrukning.

När den nya elmätaren installeras i din fastighet är porten inte automatiskt aktiverad. Du kan be oss aktivera HAN-porten genom att fylla i formuläret nedan.

Beställ aktivering