Mätningstjänsten och elmätare

Vi hanterar över 70 000 elmätare inom vårt distributionsområde. Som en del av vår mätartjänst installerar vi nya mätare, byter ut gamla och söndriga mätare samt tar bort mätare vid rivning.

Du kan följa din förbrukning i Vasa Elektriska-mobilappen eller i Onlinetjänsten.

Under åren 2023 och 2024 byter vi ut största delen av elmätarna inom vårt distributionsområde till nya smartmätare. Läs mer här.

Misstänker du att din elmätare inte mäter rätt?

Det är sällsynt att själva mätaren skulle vara sönder. Om dina förbrukningsuppgifter är bristfälliga eller saknas helt i mobilappen eller Onlinetjänsten, beror det oftast på problem med dataförbindelsen till mätaren. Förbindelsen återställs vanligtvis av sig självt inom några dagar. 

Om det uppstår avbrott i dataförbindelsen måste vi uppskatta kundens förbrukning under den perioden då vi inte har kunnat få kontakt med mätaren. Uppskattningen av förbrukningen pågår tills förbindelsen återställs. På detta sätt kan vi undvika stora utjämningsfakturor till kunden i ett senare skede.

När din förbrukning har uppskattats på grund av problem med dataförbindelsen får du info om att förbrukningen är uppskattad t.ex. i mobilappen. Om vi efter att dataförbindelsen har återställts kan hämta en timrapport från din mätare, kommer informationen också att uppdateras till dina förbrukningsdata i appen och onlinetjänsten.

Annars, eller om förbrukningen endast har uppskattats under en kort period, kan den uppskattade förbrukningen förbli uppskattad, och faktureringen kommer också att baseras på de uppskattade mätarställningarna.

Misstänker du att din elmätare inte mäter rätt?

KONTAKTA OSS

Vanliga frågor